Denken in reizen – 19 mei 2015

EASYRIDER-SPTI-14.tif

SERIE De taal voorbij: beeld !  #16
– Denken in reizen –
dinsdag 19 mei,  20:00 – 22:00 uu
locatie: Pakhuis de Zwijger in Amsterdam
met: Charles Forceville, Wietske Koelma en Iris Adriaansz

In een roadmovie staat de reis an sich centraal. Einddoel? Het leven lijkt een reis. Einddoel? Het concept van de reis hebben we nodig om doelgericht te kunnen handelen.

In vroegere tijden betekende de reis naar Italië de confrontatie met de Romeinse beschaving. Concrete beleving dus. Of was het doel hoger? Bedevaarders, de eerste oprechte toeristen, hadden een dubbel doel. Het einddoel, zoals Santiago de Compostela of Mekka en de volbrenging van de reis.  Reizen en religie hebben van oudsher een innige verbinding, een symbiose. Zoals bij de Grieken de niet makkelijke oversteek over de Styx of bij de Christenen de finale reis die de ziel maakt naar hopelijk de hemel. Onze globalisering is met ontdekkingsreizen begonnen. Kortom, om het maar zo te zeggen, we hebben als mens iets met reizen. De levensreis lijkt een evergreen te zijn. Hoe komt dat? Hoe zit dat in elkaar? Charles Forceville neemt ons mee. Is de reis een metafoor voor het leven? Reis mee met een doel.

De reis-metafoor zit diep in het menselijk denken verankerd en is een van de meest vanzelfsprekende manieren om te praten en denken over toekomstplannen, projecten, en lange-termijnrelaties. Het genre van de animatiefilm is zeer geschikt om uit te leggen hoe de reis-metafoor eigenlijk werkt. Dat doen Wietske Koelma en Iris Adriaans (beide studenten animatie) in samenwerking met Charles Forceville (docent mediastudies aan de UvA) aan de hand van inspirerende voorbeelden.

Still uit: Droga/The Road (Mirosław Kijowicz, Polen 1971)
Still uit: Droga/The Road (Mirosław Kijowicz, Polen 1971

 

charlesFCharles Forceville is docent en onderzoeker bij de afdeling Mediastudies, Universiteit van Amsterdam. Hij schreef Pictorial Metaphor in Advertising (Routledge 1996); en co-redigeerde Multimodal Metaphor (Mouton de Gruyter 2009, met Eduardo Urios-Aparisi) en Creativity and the Agile Mind (Mouton de Gruyter 2013, met Tony Veale en Kurt Feyaerts). Forceville publiceert en doceert onder meer over woord-beeldrelaties in reclame, (documentaire) film, animatie en strips. Zie http://muldisc.wordpress.com/

WietskeWietske Koelma (1989) studeert dit jaar af als stop motion animatrice aan de Hoge School voor de Kunsten Utrecht (HKU). Tijdens de studie heeft ze veel onderzoek gedaan naar metaforen en hoe deze in animatie gebruikt worden. Dit ter voorbereiding op de stop motion film waarmee zij dit in juli dit jaar zal afstuderen. Naast de studie werkt ze als freelance media ontwerpster waarbij ze het stilstaande beeld tot leven weet te wekken.

IrisIris Adriaansz studeert dit jaar af als Master of Arts in Creative Design for Digital Cultures aan de HKU. Gespecialiseerd in getekende 2D-animatie en met een breed interesseveld is ze vorig jaar aan de slag gegaan met de reismetafoor. Momenteel werkt ze aan haar afstudeerfilm. Deze gaat over de argeloosheid van de samenleving wat betreft dataverzameling.

 

Gratis Entree. Aanmelden kan op de site van de Zwijger, of stuur een mailtje naar info@instituutvoorbeeldtaal.nl o.v.v. aanmelden werkcollege 19 mei.

Star-Trek-Space-Travel