Beeldlezen met Hans Aarsman, Martijn Kleppe, Frank Schallmaier – 22 april 2014

© Spencer Platt, USA, Getty Images World Press Photo of the Year 2006  

SERIE De taal voorbij: beeld !  #9

– Beeldlezen –

dinsdag 22 april,  20:00 – 22:15 uur

locatie: Pakhuis de Zwijger in Amsterdam

met: Hans Aarsman, Frank Schallmaier en Martijn Kleppe

Dagelijks worden er honderden miljoenen nieuwe foto’s geproduceerd en gedeeld. En die van gister, eergister en alle dagen daarvoor zijn ook nog steeds beschikbaar. Op de vele social media waarvan Facebook, Flickr, Instagram, Pinterest, Tumblr de grootste en bekendste zijn. Qua hoeveelheid indrukwekkende aantallen. Maar wat maakt één beeld de moeite van het bekijken en bewaren waard? Wat vertelt één enkele foto? En wat wordt er niet verteld? Wat zie je eigenlijk – en wat zie je niet? Basisvraag is: waar zou je naar kunnen kijken bij een specifieke foto?

Een beeld lezen is iets anders dan naar een beeld kijken. ‘Sinds ik als een detective naar foto’s kijk, is een foto voor mij een verzameling feiten die in een beeld zijn samengebracht.’ Aldus Hans Aarsman, fotograaf, schrijver en columnist bij De Volkskrant.

In zijn rubriek ‘De Aarsman Collectie’ analyseert Hans Aarsman al een tiental jaren op originele en verrassende manier nieuwsfoto’s. In zijn columns en boeken laat Aarsman zien wat er allemaal in foto’s valt te ontdekken als je beter kijkt, of beter, als je foto’s leest.

Frank Schallmaier, fotoredacteur bij De Volkskrant, is net als Aarsman gefascineerd door het verhaal dat foto’s kunnen vertellen. Hij verzamelt en rubriceert foto’s met vergelijkbare onderwerpen, met  andere, maar eveneens verrassende resultaten. Hilarisch is bijvoorbeeld zijn fotoserie van (schijnbaar?) mislukte handdrukken van politici als François Hollande.

Frank Schallmaier

Martijn Kleppe verzorgt sinds enige tijd een fotorubriek in NRC/Handelsblad. Hij kijkt vooral naar de manier waarop foto’s worden verspreid, worden gebruikt en hergebruikt. De verhalen die daaraan worden gekoppeld blijken nogal eens te verschillen, afhankelijk van de intentie van de gebruiker.

Martijn Kleppe homs

 

Hans-Aarsman-2 Hans Aarsman (1951) publiceerde in 1989, na tien jaar freelance fotojournalistiek,  Hollandse Taferelen: een verslag in woord en beeld van zijn trektocht door Nederland in een kampeerauto. In 1993 verscheen Aarsmans Amsterdam, een schets van zijn geboortestad. In 1995 doet hij zijn camera’s weg en begint te schrijven. Roman, theaterstukken, columns. In de Volkskrant heeft hij sinds 2004 een wekelijkse rubiek waain hij een persfoto analyseert. In 2012 toerde hij met een eigen show: De Aarsman Projectie (nu in de reprise) In oktober 2014 volgt een tweede show: Zelf Weten.

Martijn-KleppeMartijn Kleppe (34) werkt als onderzoeker aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Vrije Universiteit Amsterdam. In 2013 promoveerde hij op het boek ‘Canonieke Icoonfoto’s. De rol van (pers)foto’s in Nederlandse geschiedschrijving’ en maakte samen met het Nederlandse Fotomuseum het spel ‘Mijn Icoonfoto’s’, zie www.mijnicoonfotos.nl In NRC Handelsblad bespreekt bij elke maand het opvallend gebruik van persfoto’s in de media, zie www.nrc.nl/beeldverhaal. Voor meer informatie over Martijn zie www.martijnkleppe.nl

schallmaierFrank Schallmaier (1977) begon als fotograaf, maar werkt inmiddels al ruim 15 jaar als fotoredacteur bij de Volkskrant. Zijn specialiteit is het combineren van foto’s, vaak van verschillende bronnen om zo een nieuw verhaal te vertellen. Als fotograaf zonder camera heeft hij tevens diverse tentoonstellingen en publicaties gemaakt met gecategoriseerde  foto’s van gay social media. Elke zaterdag verschijnt in de Volkskrant ‘de Schallmaier-index’ waarin hij onderwerpen ordent, rangschikt, en benoemt.


Gratis Entree. Aanmelden kan op de site van de Zwijger, http://www.dezwijger.nl/taalvoorbij#9 of stuur een mailtje naar info@instituutvoorbeeldtaal.nl o.v.v. aanmelden werkcollege 22 april.

==================================================================

Fototentoonstelling Icoonfoto’s en de huidige beeldcultuur

Op 27 maart gaat in het Persmuseum de tentoonstelling ‘Icoonfoto’s en de huidige beeldcultuur’ open. Martijn Kleppe deed de samenstelling van deze tentoonstelling. Hij baseerde zich op zijn boek ‘Canonieke Icoonfoto’s’.

Te zien zijn bekende icoonfoto’s (het napalmmeisje, de man voor de tanks en 9/11), de foto van Dolle Mina, de campagneposter van Obama die verwijst naar een bekende foto van Che Guevara

Om te laten zien dat foto’s ook tegenwoordig vaak hergebruikt worden in een andere context, komt het misbruik van de foto van de Marokkaanse jongeren in Kamp Westerbork aan bod, net als drie andere filmpjes die eerder hingen in de tentoonstelling ‘Editing the News‘ van het Fotomuseum Antwerpen. De tentoonstelling is te zien tot 31 augustus. Voor meer informatie zie http://persmuseum.nl/expositie/verwacht-vanaf-27-maart-icoonfotos-en-de-hedendaagse-beeldcultuur 

Icoonfoto’s en de hedendaagse beeldcultuur fototentoonstelling – 27 maart tot en met 31 augstus 2014

Persmuseum

Zeeburgerkade 10

1019 HA  Amsterdam

Openingstijden: dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 – 17.00 uur en zondag van 12.00 tot 17.00 uur.

– See more at: http://www.martijnkleppe.nl/blog/#sthash.JSMOegMc.dpuf